تعداد کل اخبار منتشر شده 993
1

آیت‌الله طالقانی: حجاب اسلامی نص صریح قرآن است

  • کد خبر : 4234
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
آیت‌الله طالقانی: حجاب اسلامی نص صریح قرآن است
بانوان آنلاین/ آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی که در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است، این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرد و گفت: حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است.

آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرد و گفت: حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است، شخصیت انسانی و ملی اش در کشور ما، اگر ما می‌خواهیم سرتا پا مقلد باشیم… ما، اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیت‌شان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست.

آیت‌الله طالقانی ادامه داد: مسلماً نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین و اصول دین مبین اسلام است. هم ایشان و هم ما در این حرکت انقلابی همیشه نسبت به این سهم بزرگی که زنان ما در جریان انقلاب داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم و واقعاً هم سهم بزرگی دارند و در این حرکت تاریخی مثل اوایل مشروطیت در تاریخ ما ضبط و ثبت باید بشود.

ربانی شیرازی: زنان در انتخاب چادر و یا پوشش اسلامی آزادند

آیت‌الله ربانی شیرازی نماینده امام خمینی در جنوب کشور درباره مساله حجاب زنان گفت: رژیم سابق به بهانه آزادی زنان، فساد را در جامعه ترویج کرد و کوشید تا از زنان به‌عنوان یک وسیله فساد بهره‌کشی کند. خانم‌ها بهتر می‌دانند که به‌جهت دخالت زنان در ادارات و موسسات، از هم گسستگی و آشوب به پا شده بود.

وی افزود: ما به زن از دیدگاه انسانی سازنده می‌نگریم. می‌خواهیم خانم‌ها کنار سایر مرم در کار‌ها دخالت کنند. حجاب پوششی است که باید رعایت بشود، زن‌ها نباید نیمه‌سکسی بیرون بیایند و ظاهری فریبنده داشته باشند. مفهوم حجاب، چادر نیست. لباس آبرومندی که جلب توجه نکند و مو‌های زنان را بپوشاند، کافی است. باید روزنامه‌نگاران توجه داشته باشند، سرو صدا‌هایی که برای مساله حجاب ایجاد شده، جنبه سیاسی دارد. عناصر ضد‌انقلابی دنبال بهانه می‌گردند تا به هر شکل با انقلاب مخالفت کنند. خانم‌ها در انتخاب چادر و یا پوشش اسلامی آزاد هستند.»



مخالفت حاج سید جوادی با حجاب اجباری


دکتر علی‌اصغر حاج سیدجوادی برادر وزیر کشور که مقاله‌های خود را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کند امروز نیز طی مقاله‌ای در این روزنامه تحت عنوان «نه استالین، نه سلطان، سعید بن‌تیمور» الزام به رعایت حکم الهی حجاب را موجب افزایش نارضایتی‌ها و نیز سرخوردگی از انقلاب دانست و گفت: این دستور که زن‌ها باید حجاب اسلامی بپوشند، به نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی و سرخوردگی از انقلاب از طرف مردم و افزایش دیگری بین مردم و ماموران کمیته‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر راه ما به‌سوی عدالت و جمهوری به‌معنای واقعی کلمه است، بنابراین مفاهیم را نباید قربانی ظواهر الفاظ کنیم. وقتی ما می‌گوییم زن‌ها باید حجاب را رعایت کنند، باید متوجه باشیم که این‌گونه دستور‌ها بدون وجود یک ضابطه مشخص، موجی از خشونت و دخالت‌های جاهلانه و خودسرانه به‌وجود می‌آورد.

علی‌اصغر حاج سیدجوادی ادامه داد: اگر منظور از حجاب، اجتناب و پرهیز زن‌ها از افراط در خودآرایی و برهنگی و جلفی است، در این صورت لازمه حضور زن در یک فضای انقلاب اجتماعی، حفظ حرمت و حیثیت خود از طریق مراعات در ایجاد تعادل اساسی در شکل و وضع و حرکت خود است. اما اگر منظور از حجاب، اجبار در پوشیدن چادر و استعمال روسری است، در این صورت به افراد مسئول و یا کسانی که اکنون خود را در شهر‌های ایران مسوول تامین نظم می‌دانند، اجازه می‌دهد که به بهانه این دستور، دست به اعمال خشونت نسبت به زن‌ها بزنند.

این سخنان و نوشته‌های مشابه که این روز‌ها در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر می‌شود و عده‌ای نیز با حضور در خیابان‌ها به اجرای احکام الهی، چون حجاب اعتراض می‌کنند در حالی است که انقلاب ملت ایران الهام گرفته از اسلام و آیات قرآن بوده و مردم برای اجرای این احکام به شهادت رسیده و رنج‌ها و سختی‌ها را تحمل کرده اند.

مخالفت با حجاب اسلامی آن هم در روزنامه‌های رسمی کشور زنگ خطری است که چندی پیش رهبر انقلاب اهالی قلم را به آن هشدار داده و از نشریات خواستند از انتشار محتوای غیراسلامی پرهیز کنند.

منبع: آنا

لینک کوتاه : https://banovanonline.ir/?p=4234
  • ارسال توسط :
  • 130 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.