تعداد کل اخبار منتشر شده 993
1

آشنایی دختران دهه نودی قم با شهید مشروعه‌خواه

  • کد خبر : 4600
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
آشنایی دختران دهه نودی قم با شهید مشروعه‌خواه
بانوان آنلاین/ دختران دهه نودی پایگاه محمد رسول الله در سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری، بنیانگذار اسلام سیاسی در ایران قاجاری بر سر مزار او حاضر شدند.

به گزارش بانوان آنلاین، دهه نودی‌های حلقه شهید طهماسبی پایگاه محمد رسول الله حوزه ام ابیها قم با حضور بر مزار شیخ فضل الله نوری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها،با سیر مبارزاتی‌ و تفکرات شیخ شهید مشروعه خواه آشنا شدند. 

حجت‌الاسلام فضل الله نوری مازندرانی معروف به شیخ فضل الله نوری، روحانی مخالف مشروطیت و از مجاهدان شیعه و بنیانگذار اسلام سیاسی در ایران قاجاری بود.

وی معتقد بود که تمامی قوانین جامعه باید بر اساس احکام اسلامی تنظیم شوند،او مهم‌ترین و مشهورترین نماینده جریان فکری مشروعه خواهی به شمار می‌رود.

شیخ فضل الله با اصول آزادی و برابری متمم قانون اساسی مخالفت کرد و به اصرار او ماده‌ای در متمم قانون اساسی گنجانده شد که بر اساس آن شورایی از علمای شیعه برای نظارت بر مصوبات مجلس و اطمینان از انطباق این مصوبات با شرع در نظر گرفته شد. در سال ۱۲۸۶ تعدادی از علمای تهران که شیخ فضل الله در راس آنها بود در نامه‌ای به محمدعلی شاه نوشتند که؛ مجلسی که با الگو برداری از قوانین پارلمان‌های اروپایی تشکیل شده است، با قواعد اسلامی منافات دارد.

سرانجام به دنبال فتح تهران در ۱۲۸۸ تعدادی از مخالفان مشروطه مانند شیخ فضل الله به اعدام محکوم شدند.این شیخ شهید در ۱۱مرداد ماه ۱۲۸۸ اعدام و در منزل خویش دفن شد،اما ۶ماه بعد نبش قبر شده و به حرم حضرت معصومه درقم منتقل و دفن شد.

منبع: خبرگزاری بسیج

لینک کوتاه : https://banovanonline.ir/?p=4600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.