تعداد کل اخبار منتشر شده 993
1

بانو مریم کاظم‌زاده هنرمندی متعهد با نگاهی دغدغه‌‌مند بود

  • کد خبر : 4471
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
بانو مریم کاظم‌زاده هنرمندی متعهد با نگاهی دغدغه‌‌مند بود
بانوان آنلاین/ مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه مرحوم «مریم کاظم‌زاده» هنرمندی متعهد با نگاهی دغدغه‌مند بود، گفت: خوشحالیم زنان نیز روایت‌گر تصویری دفاع مقدس هستند.

به گزارش بانوان آنلاین، مراسم گرامی‌داشت مرحوم «مریم کاظم‌زاده» عکاس و روزنامه‌نگار دفاع مقدس با عنوان «بانو مَریَم» عصر امروز با حضور جمعی از عکاسان پیشکسوت در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

بی‌آزاران: سال‌ها فکر می‌کردم جای عکس در کمد است

در ابتدا، ریحانه بی‌آزارن دختر بزرگ مرحوم کاظم‌زاده که کارشناس ارشد فلسفه و ترجم کتاب است، در سخنانی گفت: اول از همه باید از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و اساتیدی که خالصانه اینجا کار می‌کنند، تشکر می‌کنم. 

وی با بیان اینکه سال‌ها فکر می‌کردم عکس‌ها باید در کمد‌ها باشند، چون ۳۰ سال عکس مادرم در کمد‌ها بود، به انتشار کتاب عکس مرحوم کاظم‌زاده اشاره کرد و افزود: وقتی آقای میرهاشمی آمد و درخواست انتشار عکس‌های مادرم را کردند فکر نمی‌کردیم این عکس‌ها اینقدر مورد استقبال قرار گیرند. 

حیدری: کاظم‌زاده مایه وفاق و همدلی عکاسان بود

در ادامه، محمدحسین حیدری مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در سخنانی گفت: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس خودش را خدمت‌گذار عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می‌داند و به این خدمت‌گذاری می‌بالد. 

وی یاد و خاطره مرحوم کاظم‌زاده را گرامی‌داشت و تصریح کرد: امروز به بهانه مرحوم کاظم‌زاده، عزیزی که مایه وفاق و همدلی عکاسان بود، جمع شده‌ایم؛ شخصیت ایشان همواره مایه آرامش همه بود. حضور ایشان در دل حوادث انقلاب و آتش‌وخون دفاع مقدس زنی شجاع و نترس ساخته بود. زنی که هنرمندی متعهد با نگاهی دغدغه‌مند بود. ما افتخار داریم که از این دست زنان توانسته‌اند گوشه‌ی تصویری از دفاع مقدس را ضبط و ثبت کنند. 

راستانی: کاظم‌زاده فراتر از نژاد و دین و ایدئولوژی، متعلق به همه است

سپس، محسن راستانی از عکاسان جنگ با بیان اینکه با یاد مریم کاظم‌زاده خاطره خواهران خرمشهری برایم زنده شده است که بخشی از خاطرات جنگ‌اند، گفت: دختران و زنان در جنگ شهادت و شهود بیشتری داشتند؛ آن‌ها زایش انسان و زندگی هستند بخاطر همین نگاه کردن به صحنه را بهتر انجام می‌دهند. 

وی به تاثیرگذاری زنان اشاره کرد و عنوان کرد: مرد‌های ما در جنگ کم سن و بی‌تجربه بودند، اما به آن‌ها مسؤولیت‌های بزرگ داده می‌شد، اما چنین نقشی به زنان داده نشده است و این جفای بزرگی به آن‌ها بود.

راستانی به این جمله که «کاظم‌زاده اولین زن عکاس دفاع مقدس است»، اشاره کرد و با تاکید براینکه این جمله درباره ایشان صحیح است، ادامه داد: مریم کاظم‌زاده اکنون درجهانی است که فراتر از یک انسان و عکاس و حتی تلاش‌های خودش قرار داده شده است؛ جهانی که محدود نیست.

این عکاس و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کاظم‌زاده فراتر از هر نژاد، ایدولوژی و دین و مذهب، متعلق به همه است. من تمام عکس‌های او را دیده‌ام و او موازی با حقیقت پیش می‌رود و این نتیجه جستوجوگری ذات اوست. ایشان فردی است که از جنگ به شهود رسیده است.

نواب‌صفوی: کاظم‌زاده روای زندگی و لطافت بود

در ادامه، فاطمه‌سادات میرلوحی فرزند شهید نواب صفوی با بیان اینکه اندیشه‌ها و تفکر مرحوم کاظم‌زاده خیلی برای من جالب بود، گفت: شخصیت و فرهنگ کاظم‌زاده خیلی برای من جالب بود. او دختری از یک خانواده مذهبی، اما روشن‌فکر بود که با اینکه در انگلستان تحصیل کرده بود، اما ذره‌ای فرهنگ او تغییر نکرده بود.

وی به اهمیت تصویر و عکس پرداخت و با تاکید براینکه عکس بالاتر از فیلم است، افزود: شخصیت مریم به‌عنوان یک الگو، برجسته است. او به هند رفته بود و با عرفان و مسائل مختلف آن آشنا شده بود؛ شاعر بود، اما روح لطیفی داشت و سپس به جنگ رفت و عکس‌های مهم و زیبایی ثبت کرد که حاوی عشق و محبت و انسانیت بود.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

لینک کوتاه : https://banovanonline.ir/?p=4471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.