تعداد کل اخبار منتشر شده 993
1

عوامل موثر بر طلاق مسائل فرهنگی است نه اقتصادی

  • کد خبر : 4003
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
عوامل موثر بر طلاق مسائل فرهنگی است نه اقتصادی
بانوان آنلاین/ دیناروند در رادیو گفت وگو با بیان اینكه به لحاظ فرهنگی آن چیزی كه باعث پیوند و زیر بنای زندگی مشترك می‌شود تعهد، عشق و صمیمیت است عنوان كرد: یكی از علت‌های بروز طلاق در خانواده‌ها كمرنگ شدن تعهد و صمیمیت است.

به گزارش بانوان آنلاین، دكتر ناهید دیناروند، روانشناس بالینی و پژوهشگر حوزه خانواده با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ رادیو گفت و گو در مورد عوامل موثر اجتماعی در افزایش طلاق در جامعه بیان داشت: بر خلاف دید عوام كه عوامل اقتصادی را موثر بر طلاق می‌دانند از دیدگاه روانشناسان عوامل موثر در مسئله طلاق عوامل فرهنگی است و مسائل فرهنگی در بروز طلاق نقش بیشتری دارند.

وی با تاكید بر اینكه علل و ریشه بسیاری از مشكلات در روابط زناشویی مسائل فرهنگی است نه اقتصادی افزود: ‌ اولین گام برای ازدواج و انتخاب همسر هم‌سنخ بودن دختر و پسر می‌باشد و دومین مرحله توانایی و مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی است كه اگر زوجین این مهارت‌ها را بلد نباشند در زندگی دچار مشكل خواهند شد.

دیناروند تصریح كرد: تمام سازمان‌هایی كه متصدی آموزش هستند مانند صداوسیما، آموزش و پرورش و نهادها و NGO‌ها و سازمان‌های مردم نهاد كه كار آموزشی و فرهنگی انجام می‌دهند باید مهارت‌های زندگی و نقش پذیری را از دوران كودكی و در مهد كودك‌ها به فرزندان آموزش دهند تا جوانان در سن ازدواج بلوغ فكری و پختگی اجتماعی داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه خانواده اظهار داشت: یكی از مشكلات توسعه یافتگی جوامع اشتغال بانوان است كه بایستی زنان در این جوامع نقش زن بودن، همسر بودن و مادر بودن را در اولویت نقش شاغل بودن قرار دهند و نقش جنسیتی و پشتیبانی آقایان در خانواده و نقش مراقبتی و عاطفی بانوان رعایت شود.

مشكل اصلی، دیدگاه مادی گرایی قانونگذاران در حوزه خانواده

در ادامه برنامه دكتر دانایی، پژوهشگر حوزه خانواده نیز در گفتگوی تلفنی با تاكید بر اینكه در حوزه خانواده تعدد قوانین زیادی وجود دارد گفت: مشكل اساسی در حوزه خانواده این است كه دیدگاه مادی گرایی در حوزه خانواده را خود قانون گذاران رقم زده‌اند.

وی افزود: در مسئله طلاق بانوان به عنوان اولین ابزار مهریه را مطرح می‌كنند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از دعاوی در حوزه قضایی مربوط به دعاوی خانواده است و در قانون جدید مجلس برای اصلاح این معضل مقرر كرده بر مهریه‌ها مالیات گذاری شود كه متاسفانه این امر نیز با دیدگاه مادی گرایی می‌باشد.

دانایی با اشاره به اینكه در ۶ سال گذشته بیش از یك میلیون واقعه طلاق در كشور ثبت شده است بیان داشت: بحث طلاق ابعاد و آثار گسترده‌ای دارد و متاسفانه در كشور در حوزه خانواده آزمون و خطاهای بسیاری داشته‌ایم و این آزمون و خطا‌ها تبعات زیادی از جمله فرزندان طلاق و… داشته كه گریبان گیر بهزیستی شده است.

این پژوهشگر حوزه خانواده تصریح كرد: ‌ برای كاهش آسیب‌های طلاق بایستی با الگوگیری از كشورهایی كه فرهنگ و آداب مشترك دارند از بسیاری از آزمون و خطاها و تبعات ناشی از آن جلوگیری كنیم.

منبع: رادیو گفت و گو

لینک کوتاه : https://banovanonline.ir/?p=4003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.