تعداد کل اخبار منتشر شده 993
1

کتابخانه‌ها باید تبدیل به نخستین گزینه برای توسعه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری شوند

  • کد خبر : 4140
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
کتابخانه‌ها باید تبدیل به نخستین گزینه برای توسعه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری شوند
بانوان آنلاین/ نشست «نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کارآفرینی بانوان» با محوریت بانوان کارآفرین به عنوان نخستین پیش‌نشست «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش بانوان آنلاین، نشست «نقش کتابخانه‌ های عمومی در توسعه کارآفرینی بانوان» با محوریت بانوان کارآفرین به عنوان نخستین پیش‌نشست «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با حضور اعظم صنعت‌جو، دبیر علمی همایش و نسرین یوسفی عارفی، کارآفرین، مدیر شرکت پارت صنعت مهرگستر توس و رئیس هیئت مدیره مرکز توسعه اقتصادی زنان خراسان رضوی به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در ابتدا اعظم صنعت‌جو، دبیر علمی همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» هدف از برگزاری این نشست را توجه به نقش استراتژیک کتابخانه‌ها در حوزه ترویج کسب‌وکارهای کوچک و مهارت‌های فردی عنوان کرد و گفت: شناخت راهکارها، ایده‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها با استفاده از ظرفیت موجود در کتابخانه‌های عمومی و نقش آنان در رونق بخشی اقتصادی به کسب‌وکارهای کوچک با حمایت از کارآفرینان از جمله اهداف دیگر این همایش است.

وی با بیان اینکه برگزاری این پیش‌نشست ها به صورت مستمر و ماهانه به میزبانی ادارات‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار امیدواری کرد این همایش بتواند به هدف اصلی خود به منظور تثبیت جایگاه کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی در موفقیت و پیشرفت جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… برسد.

کتابخانه‌ها باید تبدیل به نخستین گزینه برای توسعه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری شوند

در ادامه نسرین یوسفی عارفی، کارآفرین با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: برگزاری این پیش‌نشست با محوریت زنان کارآفرین باعث ایجاد رویکردی نوین در حوزه زنانی می‌شود که بیش از نیمی از کسب‌وکارها به واسطه آنان سرانجام گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت خود در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینی، اظهار کرد: کارآفرینی مؤلفه‌ای است که در تمامی کشورهای جهان در حال توسعه است و اکثر محققان به این مسئله به‌ویژه در حوزۀ زنان پرداخته‌اند. زنان در مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند نقش مؤثر خود را در حوزه خانواده و فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی به خوبی نمایش دهند. بسیاری از دولت‌ها با تدابیر و سیاست‌های مختلف در حوزه زنان توانسته‌اند خود را از رکودهای اقتصادی شدید نجات دهند.

یوسفی عارفی تصریح کرد: بیش از ۵۰% جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و در چند دهه اخیر شاهد حضور پررنگ آنان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… و حتی حضور در دانشگاه‌ها و کسب مدارج عالی تحصیلات هستیم.

وی با بیان اینکه امروز، زنان بر خلاف گذشته علاقه‌مند به حضور در عرصۀ اقتصادی هستند، گفت: این حضور بیشتر در حوزۀ کارآفرینی است و از علل آن می‌توان به بیکاری، استقلال‌طلبی، کسب درآمد، پایین بودن دستمزد و یا عدم رضایت شغلی اشاره کرد.

این بانوی کارآفرین در خصوص تعریف کارآفرینی، ابراز کرد: کارآفرینی به معنای استفاده از فرصت‌هایی فراتر از منابع کنونی و در دسترس است. در واقع به معنای تمرکز بر اقدام و عملگرایی است. کارآفرینی را می‌توان به سه دسته کسب‌وکارهای کوچک شامل افرادی که فاقد شغل دولتی هستند، صنعتی، افرادی که سرمایه کافی و لازم برای راه‌اندازی کار دارند و استارتاپ که یک شیوه نوین، آنلاین و کاربردی در دنیای امروز است اشاره کرد.

وی کارآفرینی را مختص به افراد بیکار ندانست و گفت: افراد شاغل در سازمانهای دولتی نیز می‌توانند دست به کارآفرینی در حوزه کاری و سازمانی خود به نفع سازمان مربوطه بزنند و یا اینکه به صورت پاره‌وقت به این مسئله بپردازند.

کتابخانه‌ها باید تبدیل به نخستین گزینه برای توسعه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری شوند

مدیر شرکت پارت صنعت مهرگستر توس در خصوص مراحل کارآفرینی گفت: پیدا کردن ایده، تعیین نقشه راه و چشم‌اندازی برای آینده، تیم‌سازی و تأمین منابع در حد نیاز ابتدایی، اجرای ایده و شروع کار، کسب تجربه و ایجاد تغییرات لازم برای هماهنگی ایده با بازار کار از جمله مراحل اصلی این حوزه است.

وی پیرامون نقش کتابخانه در ایجاد کسب‌وکارهای کوچک، اظهار کرد: مردم کتابخانه‌ها را به عنوان نخستین مکان برای دریافت اطلاعات نمی‌شناسند و متأسفانه کتابخانه‌ها نیز تمایلی به حضور در این عرصه نداشته‌اند. در حالیکه کتابخانه‌ها می‌توانند با ارائه اطلاعات، منابع مؤثر، فضای کاری راحت و مشاوره با کتابداران در مسیر پاسخ‌گویی به نیازهای اولیه ایجاد کسب‌وکارهای کوچک نقش به سزایی را ایفا کنند.

یوسفی عارفی همچنین تأکید کرد: کتابخانه‌ها باید نخستین گزینه برای توسعه فعالیتها و کسب‌وکارهای تجاری باشند.

رئیس هیئت مدیرۀ مرکز توسعه اقتصادی زنان خراسان رضوی در رابطه با هدایت کسب‌وکارها به سوی کتابخانه‌ها، گفت: کتابخانه‌ها باید فراتر از کارکردهای متداول خود یعنی امانت کتاب فعالیت کنند؛ چراکه کتابخانه‌ها محلی هستند که اقشار مختلف مردم به صورت داوطلبانه در آنجا حضور پیدا می‌کنند و برگزاری برنامه‌های مختلف می‌تواند نقش به سزایی در حوزه‌های مختلف ایفا کنند. به عبارت ساده‌تر کتابخانه‌ها باید بتوانند نقش مهمی در اقتصاد محلی ایفا کنند و به عنوان بستری مناسب برای کسب‌وکارها محسوب شوند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد اقتصاد کشورهای بزرگ متعلق به کسب‌وکارهای کوچک است، افزود: یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت در این حوزه کتابداران هستند. ایجاد رابطه خوب کتابخانه با صاحبان مشاغل، دانش‌آموزان، بانوان و… از جمله عوامل مؤثر است. همچنین نباید از تسلط و آشنایی کامل کتابداران با روش‌های مختلف تحقیق و پژوهش غفلت کرد. کتابخانه‌ها می‌توانند با ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و برگزاری سمینارها و گردهمائی های مختلف، تجربه را بسیار کم هزینه‌تر و راحت‌تر در اختیار افراد قرار دهند و سرعت حرکت در این مسیر را افزایش دهند.

یوسفی عارفی با اشاره به جایگاه زنان در جامعه، خاطرنشان کرد: زنان فرصت ریسک کردن کمتری نسبت به مردان دارند، باید قدم‌هایی که در مسیر کارآفرینی برمی‌دارند محکم‌تر و مطمئن‌تر باشند. این مسئله عاملی مهم برای روی آوردن زنان به کسب‌وکارهای خانگی و کوچک است. در این بین پارامترهای دیگری همچون بازار، نحوه و عرضۀ محصول نیز از اهمیت به خصوصی برخوردار هستند.

وی در پایان تأکید کرد: کتابخانه‌ها با ایجاد تناسب بین خدمات و نیازهای جامعه، برگزاری دوره‌های آموزشی، معرفی منابع مفید، کمک به تمرکز و پژوهش‌های فردی، استفاده از ظرفیت کارشناسان محلی، در اختیار گذاشتن فضای لازم، کمک در استخدام افراد برای کارآفرینان، برگزاری جلسات گفتگو با کارآفرینان، ارائه خدمات تحقیقاتی در بازار و مشاوره نفر به نفر می‌توانند نقش مؤثری را در حوزه کسب‌وکارهای کوچک ایفا کنند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

لینک کوتاه : https://banovanonline.ir/?p=4140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.